El i båden, Skillerelæ

Skillerelæ eller som nærmere betegnet batteriseparator.

I dag er næsten alle både installeret med en masse elektronik og elektrisk udstyr. Derfor skal båden bruge en masse strøm. Har båden 2 eller flere batterier er det en god idé, at monterer et skillerelæ. Et skillerelæ har det særlige formål, at sikre bådens startbatteri adskilles fra forbrugsbatteriet så det altid har strøm.

Der findes et utal af skillerelæer nogle bedre end andre. Normalt er der tale om 2 typer, det mekaniske og det elektroniske. Det mekaniske er et simpel relæ der kobler begge batterier sammen når ladespændingen fra motorens generator er oppe på ca. 13 volt. Det elektroniske relæ er lidt mere kompliceret, og har normalt flere funktioner, og dette er nok at anbefale.

Der er flere måder hvor på du tilslutter et skillerelæ det elektriske system. Inden du montere et skillerelæ, er det vigtigt at du kender bådens elektriske system. Hvis du ikke har det, er det en god idé at lave en tegning (diagram) over bådens elektriske system. Vi har til vores båd lavet 4 diagrammer.

  1. Hovedstrøm: Batterier, hovedafbryder, lader og skillerelæ.
  2. Motor: Tændingslås, starter, generator, vandtemp. olietryk mv.
  3. Forbrug: Lanterner, lys, køleskab, elektronisk udstyr mv.
  4. Landstrøm: 230 volt stikkontakter mv. Bemærk! 230 volt skal tages alvorligt, og du bør derfor rådføre dig en fagmand.

Hvordan fungere et skillerelæ ?

Diagrammet viser en simpel opstilling af et mekanisk skillerelæ.

Når motoren er slukket vil relækontakten 30/87 være afbrudt (som vist i diagrammet). Start batteriet er nu afbrudt fra det øvrige elektriske system, og vil derfor ikke blive afladt ved forbrug af lys eller andet elektronisk udstyr.

Når motoren startes og generatoren levere en spænding på ca. 13 volt (ladelampen slukker) vil spolen 86/85 trække relækontakten 30/87 og lave forbindelse mellem start- og forbrugsbatteri. Så længe motoren køre, vil der blive ladet på begge batterier.

Det mekaniske relæ kan være en fin løsning som adskillelse mellem start- og forbrugsbatteri, men bagdelen ved et mekanisk relæ er, at der lades lige meget på begge batterier samtidig, hvilke i nogle tilfælde ikke er så smart. Eksempelvis når forbrugsbatteriet er kraftigt afladt, vil forbrugsbatteriet tage strøm fra startbatteriet, med resultatet af, at startbatteriet vil mindste kapacitet, og derfor vil det tage længere tid at lade batterierne op. Et elektronisk relæ er ofte mere intelligent og kigger spænding (volt) mellem de to batterier. når det ene batteri er fuldt opladt, så kobles det fra og der lades på det andet batteri. Et sundt batteri har normalt en spænding på ca. 12,7 volt. Når batteriet kommer under ca. 12,4 volt vil det elektronisk relæ koble ladestrømmen fra generatoren til, og lade på batteriet.

I vores båd valgte vi et elektronisk relæ, en 230 volt lader, og en intelligent batteriomskifter, til i alt små kr.4000,- måske en lidt dyr løsning, men med den pris har vi helt styr på vores batterier, og har aldrig et afladt startbatteri.

SI-ACR automatisk skillerelæ fra Blue See System. Pris ca. 1100,-

Det automatiske skillerelæ kombinerer automatisk batterierne under opladning og isolerer batterierne under afladning og motorstart. Det indstiller desuden sig selv på den rette spænding ved at måle på begge batterier.

Dual Battery Bank Management Panel fra Blue See System Pris ca, 1700,-

Batteriomskifteren kombineret med SI-ACR gør det muligt uafhængigt at kontroller automatisk opladning på begge batterier.

C TEK-lader MXS Pris ca. 1100,-

C TEK er en fuldautomatiske ladere, som analyserer, overvåger og lader når behovet er der. Desuden vedligeholder alle typer batterier som Bly, AGM eller GEL, batterityper er i denne forbindelse er en helt anden snak. ( Se siden Gode råd om batterier)

I diagrammet kan du se hvordan vi har lavet installationen i vores båd.

 

 

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...