Gode råd om batterier

At vælge det rigtige batteri kan være svært, men her kan du måske komme lidt tættere på din beslutning.

Nogle påstår at GEL eller AGM batterier er de bedste, mens andre påstår at blybatterier er de bedste. Men det mest afgørende er batteriets egenskaber og anvendelse, og når vi snakker batterier til båden, er der tale om to anvendelses muligheder, Startbatteri og Forbrugsbatteri.

Hvad er forskellen ?

  1. Startbatterier er normalt konstrueret til over kort tid at yde en stærk strøm (Ampere) for at starte motoren.
  2. Forbrugsbatterier er normalt konstrueret til dyb afladning (Deep Cycle) og kan over længere tid, yde samme effekt.

Startbatteri

Et startbatteri er normalt det traditionelle blybatteri. I cellerne findes en flydende elektrolyt, som består af en blanding af ca. 35% svovlsyre og resten destilleret eller af ioniseret vand. Et blybatteri vil typisk blive ødelagt ved 50-100 gange dybe afladninger, hvorimod det kan klare tusind opladninger hvis det kun aflades med 2-7%, hvilke er normalt for et startbatteri.

Forbrugsbatteri

Et forbrugsbatteri er normalt et GEL eller AGM-batteri. GEL-batterier har til modsætning til blybatteriet, et silikonemiddel til elektrolytten, silikonemidlet stivner til en geleagtig masse, derfor GEL. GEL-batteriet er ikke et startbatteri, men det har fremragende Deep Cycle egenskaber, som tillader sikker afladning helt ned til 85% af batteriet kapacitet.

Start- forbrugsbatteri

Har man ikke to batterier i båden, er det en god idé at kigge på en kombination af start og forbrugsbatteri.

AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) I stedet for de traditionelle polyethylen separator er pladerne i AGM batterier adskilt med en glasmåtte. Glasmåtten opsuger elektrolytten, og konstruktionen gør, at batteriet får en lav indre modstand. Dette forbedrer både afladnings og gen­opladningseffektiviteten, hvilket resulterer i effektiv motorstart og Deep Cycle egenskab.

Batteri

 

 

 

 

 

Der findes et utal af batterier nogle bedre end andre. Da kvalitet og pris hænger sammen, kan ikke altid betale sig, at købe det billigste. Kvaliteten afhænger af batteriets mere faste del, herunder pladernes tykkelse, pladernes grundliggende opbygning og materialevalg. Disse områder til sammen, betyder langt mere for batteriet samlede egenskaber. Endelig skal du afgøre om egenskaberne tilfredsstiller dine behov.

Startbatteri

To ting man skal være opmærksom på er, kapaciteten i Amperetimer (Ah) og koldstart effekt eller også Cold Crank Amps  (CCA). Koldstart effekt er hvor meget strøm man i en kort periode over ca. 5-10 sekunder kan hive ud af batteriet når man starter sin motor. Har man to batterier i båden forbrug / start batteri, anbefales det at købe blybatteri som startbatteri. Prisen for blybatterier er noget billigere end AGM-batterier og da batteriet kun anvendes til start af motoren, så for man ikke mere for pengene ved køb af et AGM-batteri.

NB! Blybatteri indeholder som sagt syre, derfor anbefales det at placere batteriet i en syrefast batterikasse. Hvis der er høj sø eller særligt sejlbåde som krænger, er der større risiko for syrespild.

Hvordan finder man så kapaciteten?

For at finde kapaciteten, er det bedst at kende koldstart effekt (CCA). CCA regnes i en faktor Ampere X 5. Når du kender CCA kan du pejle dig frem til amperetimer (Ah).

Eks. Vi har en Volvo Penta MD11 med en startmotor på 1,7 kW effekt (kilowatt) Hvis du ikke kender effekten på din startmotor, kan du sikkert finde det i din brugerhåndbog for motoren.

  1. 1700 W / 12 V = 141 Amp.
  2. 5 X 141 Amp = 700 Amp (CCA)
  3. 700 Amp (CCA) / 12 V = 58,3 Ah (Som tommelfingerregel skal du lægge 20% til)
  4. 58,3 X 20% = 69,96 Ah

Det ikke er sikkert at udregningen lever op til produktcentens specifikationer for CCA. Det er derfor vigtigt, at du tjekker specifikationerne, inden du vælger dit nye batteri.

Skamaet forneden kan hjælpe dig på vej, til dit rette batteri.

Forbrugsbatteri

Et forbrugsbatteri har et helt andet behov end et startbatteri. Ved forbrugsbatteriet er det kapaciteten Amperetimer (Ah) som er interessant. Når man ligger for svaj, eller i havn hvor det ikke er muligt at få landstrøm, skal man derfor kigge på forbruget i watt, herunder instrumenter, lys, køleskab mv. Har man to batterier i båden forbrug / start batteri, anbefales at købe et GEL- eller AGM-batteri da begge batterityper kan tåle dyb afladning. Prisen for AGM-batterier er normalt en lille smule billigere end GEL-batterier, så det er temperament om man vælger det ene frem for det andet.

Inden man investere i et forbrugsbatteri er det en god idé at regne ud hvor meget strøm båden bruger og hvor længe du ønsker forbruget på batteriet skal kunne holde, uden opladning. Jo flere Amperetimer jo længere tids forbrug har man til rådighed.

Eks. Man ligger for svaj og man har et forbrug i båden som:

Kortplotter = 20 Watt
Lanterner 4 stk. = 60 Watt
Lys i kabinen 2 stk. = 20 Watt
Køleskab = 50 Watt.

I alt har vi et forbrug på 150 Watt som vi skal regne ud i Ampere.

150 Watt / 12 Volt = 12,5 Amp.

Hvis forbruget uafbrudt køre en time, vil forbruget være regnet i Amperetimer (Ah). Hvis vi har et batteri på 100 Ah og skal regne ud hvor lang tid strøm vi har til rådighed, skal vi dividerer batteriets kapacitet Ah med forbruges Amp. 100 Ah / 12,5 Amp. Vi vil her i eksemplet teoretisk kunne klare 8 timer batteridrift uden opladning.

Skamaet forneden kan hjælpe dig på vej, til dit rette batteri.

 

 

Rating: 3.8/5. From 5 votes.
Please wait...