Vedligeholdelse af batterier

Vedligeholdelse af batterier

Mange tror at motorens generator og en traditionel 230 volt autolader (transformer lader) er rigeligt til at vedligeholde bådens batterier. Men det er ikke sandt. I takt med at teknologien hele tiden udvikler sig, øges belastningen på batterierne i båden, og derfor er batteriopladning blevet en væsentlig del af vedligeholdelsesarbejdet.

De seneste års udvikling fra de oprindelige blysyre batterier, til mere avanceret GEL- eller AGM-batterier, gør at man skal være mere opmærksom over for vedligeholdelse. Selv ladere og generatorer har ikke fulgt med tiden.

Ladere

Den traditionelle autoladere (transformer).

En transformerlader sender en konstant spænding til batteriet og vil blive ved med at oplade indtil amp falder til 0, men der er stadig spænding på, og processen gentages indtil batteriet frakobles. Denne oplademetode kan beskadige batteriet og få det til at tørre ud eller endda udsende gasser, og i sidste ende kan det ødelægge batteriet. En transformerlader anbefales ikke som vedligeholdelseslader, men er god til at lade i en kort periode på op til 24 timer og hvor batteriet overvåges, eller til at supplerer, når der er et konstant forbrug på batteriet.

De nye Smart-ladere (Switch mode).

Smart-ladere er langt mere sikker og effektiv metode til at vedligeholde og forlænge batteriets levetid. I stedet for at sende en konstant spænding til batterierne, slår smart-ladere derimod over i en impulstilstand for vedligeholde, og vurdere hvor meget opladning batteriet mangler. En Smart-ladere kommunikerer konstant med batteriet og reagerer / lader kun når der er brug for det.

Opladning.

Selvafladning i morderne batterier er lav, til trods kommer batteriet langsomt til at miste opladning. Dette kompenseres ved at vedligeholde opladningen. Batteriladningen er en veksling mellem volt og ampere og med varieret styrke gennem ladeforløbet. En god batterilader skal varierer dette ladeforløb i det rette forhold, alt efter batteritypen.

Motorens generator.

Motorens generator er grundlæggende designet til at genoplade dit startbatteri efter opstart, således at batteriet igen kan give tilstrækkelig effekt til start. En standard generator ikke temperaturreguleret, hvilket betyder at den typisk lader mellem 13,8 – 14,4V for ikke at overlade batteriet. Generatoren er simpel og oplader med en konstant strøm, og er ikke egnet til vedligeholdelse af dine batterier. Man kan med fordel indsætte en regulator mellem generatoren og batterierne, som betyder at batterierne kan oplades med 25-35% ekstra kapacitet.

Eksempel på en regulator til at supplerer din generator.
Advanced Digital Alternator Regulator fra Sterling-power.com Pris ca. 1.700,-

regulator

Batterilader

Vælg den batterioplader der passer til det batteri som skal oplades. Det er vigtigt at kende den opladningsprofil som er i overensstemmelse med batteriteknologien AGM- eller GEL-batterier eller standardbatterier (blysyrebatterier).

Da AGM- og GEL-batterier normalt kræver højre spænding for at få fuld kapacitet. En smart-lader (Switch mode) som laver pulsladning er en effektiv måde at vedligeholde batteriet på. Når du forlader båden med landstrømmen så slider man altså ikke på batteriet ved enten at lade på det i døgndrift eller ved at køre den ene lade-cyklys efter den anden.

De fleste åbne batterier skal oplades efter C/8 raten. C/8 raten betyder dit batteris 20 timers rate divideret med 8. Opladningen af dit 220 AH batteri svarer derfor til 26 Amp. GEL batterier skal oplades med C/20 raten altså kun 5% af batteriet kapacitet. AGM kan normalt oplades efter C/4 raten. Det anbefales af flere batteriproducenter, at anvende batterilader fra CTEK.

Eksempel på en CTEC MXS 10 amp, pris ca. 1.200,- og kan købes i alle velassorteret båd- biludstyrsbutikker

Batterilader

Opbevaring.

  • Ved længere tids opbevaring skal batteriet kobles fra det elektriske system.
  • Sørg for at batteriet er fuldt opladt når det sættes til opbevaring.
  • Opbevar batteriet køligt, tørt og frost frit.
  • Tjek løbende batteriets spænding, er spændingen 12,4 volt eller der under, skal batteriet oplades.
  • Daglig vedligeholdelse
  • Batterier skal være solidt fastgjort og have god ventilation. Det anbefales at placere batteriet i en syrefast batterikasse.
  • Hold poler og terminaler rene.
  • Batteriet skal holdes rent og tørt. Fugt og snavs medføre til lækstrøm, og vil øge selvafladning.
  • Batterier der kan åbnes, skal regelmæssigt kontrollere syre og efterfylde efter behov med destilleret vand.
  • Undgå dybe afladninger, dybe afladninger forkorter batteriets levetid.
  • Kontroller batteriet hvilespænding, det giver en idé om batteriets ladetilstand. (Før du måler hvilespændingen, skal batteriet hvile et døgn, således spændingen stabiliseres)

batterier

 

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...